Angol Kisasszonyok Líceuma Nyíregyháza, érettségi (1939)
Pázmány Péter Tudományegyetem Budapest,
latin-olasz-művészettörténet szak (1940-1944)
Színház- és Filmművészeti Főiskola, filmrendezés szak
(1946-1950)
Munkahelyei:
Híradó és
Dokumentumfilm Gyár – rendező (1950-1957)
Magyar Televízió – (1957-1980)
Rendezői pályafutását a Híradó és Dokumentumfilm Gyárban kezdte,
majd 1957-től a Magyar Televízió rendezője, később a Politikai
Adások Főosztályának vezető rendezője lett. Fia, Balla Ferenc,
így emlékezik édesanyja életútjára:
Bilingvis felvidéki iparos családba született. Egy évesen került
Nyíregyházára, ott nevelkedett, járt iskolába tizenkilenc éves
koráig. Jó kemény időkben lett bölcsészhallgató (1940). Ma már
nem megkérdezhető, hogy miért a latin és az olasz szakokat vette
föl, hiszen beszélt németül és franciául is. Tanulmányait
félbeszakította a front: Budapest ostroma előtt hazatért
Nyíregyházára. A háború után egy ottani középiskolában tanított
1946-ig, akkortól élt Budapesten.
A Főiskolán, többek között, Balázs Béla, Hont Ferenc, Radványi
Géza tanítványa lett, s többek között, Bacsó Péter, Makk Károly
osztálytársa volt. A hallgatók sokat dolgoztak az iskola
mellett. Közreműködtek a Valahol Európában, a Forró mezők és a
Díszmagyar című filmek elkészítésében is.
A "legenda" szerint az osztály diploma utáni startjukat
"elintézte" az Úttörők -című film, mely valójában az Úttörőélet
Törvényének 6. Pontja szellemében készült. ("Az úttörő igazat
mond, és igazságosan cselekszik."). A filmgyár vetítőjében a
félkész filmet megnézte egy bizottság, s amikor felgyulladt a
villany, a növendékek szerény mosollyal ültek, várva az ovációt,
a meleg kézszorításokat, az őszinte gratulációt. Ehelyett
halálos csendben, dermesztő mozdulatlanságban, vészjósló
pillantások kereszttüzében, nyomasztó légkörben gubbasztottak
ott összezárva. Érezték, hogy valami nagy bajt csináltak, de
fogalmunk sem volt, hogy mit. Bacsó Péter így emlékezik a
vádakra: "Azt varrták a nyakunkba, hogy mi előre megfontolt
szándékkal, rafinált módon, a filmművészet eszközeit
felhasználva tudatosan politikai kárt okoztunk, mert ahogy mi
bemutatjuk az úttörőket, az a mozgalom tökéletes lejáratása."
Ennek következményeként, az osztály egyik legtehetségesebbike,
Makk Károly szentendrei traktorosként kezdte a "filmrendező
szakmát", s csak 1953/54-ben készíthette el a Liliomfi-t. Az
Úttörők -című filmet egyébként a növendékek be sem fejezhették,
dobozba került, s az egész nyomtalanul "elveszett". A többiek
szinte kivétel nélkül a Híradó és Dokumentumfilm Gyárba
kerültek. Híradókat, propaganda filmeket készítettek a kor
elvárásai szerint, ki-ki a maga szakmai tisztességével
forgatva-vágva az anyagot, utóbbi gyakran ÁVH-s felügyelettel. A
nagy nyereség, hogy járhatták az országot, a nagy skizofrénia,
hogy látták a valóságot, amelyikről természetesen nem
számolhattak be.
Már nem tudom pontosan, hogy 1957 végétől vagy '58 elejétől
dolgozott édesanyám a Televízióban. Kis magyar valóság, hogy a
Főiskolán televíziósnak tanult fiatalok jelentős része emigrált
1956-ban, így szakemberhiánnyal kezdődött a rendszeres tévéműsor
készítés a Szabadság téren. Ma már kideríthetetlen, hogy a
nagyon kevés diplomás rendezők egyikeként miért került, s miért
maradt a Politikai Adások Főosztályán. A hatvanas évek elején
készített még néhány színházi közvetítést, de azután csak stúdió
műsorok, helyszíni közvetítések, rövidfilmek jöttek. Egy csomó
nagyot futott sorozatot ő indított el. Ott volt az Élő újság, a
TV jelenti, A HÉT indításánál is.
Pedagógus lelkű volt, hát fölnevelt jó néhány későbbi rendezőt
(Mahrer Emil, Pintér Gyula, Gábor Tamás, Bodor László és még
sokan mások).
Televíziós rendezéseiből:
Nagy filmművészeink - Gózon Gyula – színész portré,
(1961) op.: Kenyeres Gábor
Kapcsoljuk - Nemzeti Múzeum I-XIII. – kulturális műsor (1967)
Tavaszi forrás - Móricz Zsigmond nyomában Somogyországban –
ismeretterjesztő, (1969) op.: Neumann László
Hat nap – riportfilm, (1970) op.: Nagy József
Emlékezés Erdei Ferencre – emlékműsor, riporter: Horvát János
(1971)
Tartson velünk Mátyásföldre – dokumentumfilm, (1971) op.:
Neumann László
Naponta 100 új lakás – riportfilm, (1971) szerk.: Bán János
Ólombetűs vallomások I-XX. – újságíró portrék, (1972) op.:
Mestyán Tibor
Pavilon a főutcán - Hétköznapok balladája – dokumentumfilm,
(1972) op.: Király Ottó
Világnézetünk alapjai – oktatófilm, (1973) op.: Miszlay Gyula
Együtt – gazdaságpolitikai műsor, (1973) op.: Janovics Sándor
Emberibb élet Szabolcsban – dokumentumfilm, (1974) op.: Király
Ottó
Ez már együttes cselekvés – riportfilm, (1975) op.: Várszegi
Károly
Csepel I-IV. rész – dokumentum sorozat, (1975) op.: Neumann
László
Aki korán kel – dokumentumfilm, (1977) op.: Abonyi Antal
Sorsforduló - A siker anatómiája – portré, (1978) op.: Németh
Attila
Népfrontmunka - Közösen a közért – dokumentumfilm, (1978) op.:
Király Ottó
Leányvállalatok – dokumentumfilm, (1978) op.: Rozsnyai Aladár
Merre nézzen a tető a házon? – portré Tóth József
asztalosmesterről, (1978) op.: Mohai János
Történelem jelen időben – dokumentumfilm, (1978) op.: Sólyom
László
Termőre fordult évek – dokumentumfilm, (1979) op.: Király Ottó
Dunaújváros – riportfilm, (1981) op.: Király Ottó és Török Vidor