Az elmúlt tizenöt évben a tudományos ismeretterjesztés fokozatos
elsorvadásának, pusztulásának voltunk a tanúi s elszenvedői.
Különösen fájdalmas látni ezt annak, aki úgy kezdte pályáját,
hogy "kifutófiúként" ott segédkezhetett Öveges Józseffel,
majd már szerkesztőként Szentágothai Jánossal készülő sorozatoknál.
Velük és általuk világméretű katedrának tartottuk a televíziót,
ahonnan az emberek sokaságát lehet tanítani. Tudom, a színházi
ember világméretű színpadnak tekintette az elektronikus médiát,
a sportoló világ nagy stadionnak, a politikus gigantikus szónoki
emelvénynek... a kereskedő portékáinak eladására szolgáló
eszköznek. Ő győzött, nem tudást, erkölcsöt, szilárd értékrendet
ad át, ad el a nézőinek a televízió, hanem fogpasztát, sört,
háztartási gépeket... Az a tévétársaság, amelyik ki tudta
zárni falai közül a nagy kereskedelmi hálózatokat - mint a
szívünknek oly kedves BBC -, a piacosodás ellenére, továbbra
is értelmes párbeszédet folytathatott a társadalommal. Amelyik
nem tudta kizárni, csak a "multik" pórázán tartva
mozoghatott.
Ha a hatalom és a pénz világa csak a tudomány eredményeinek
termékké vált eszközeit, csupán a technikát akarja saját céljaira
minden erkölcsi megfontolás nélkül felhasználni, világméretű
tragédia keletkezhet. Ebben nem lehet gátlás nélküli, erkölcstelen
szolga a média világa sem. A tudós erkölcsi értelemben felelősséggel
tartozik azért is, hogy felemelje szavát, ha azt látja, hogy
gondolatait, tanulmányait nem emberszempontúan használják
fel. Napjainkban a gondolatok érték- és mértékvesztése oda
vezetett, hogy az alkotó értelmiség egy jelentős része a világ
titkainak feltárása helyett a napi politika érdekeinek szolgálatába
állt, elvesztette autonómiáját. Ez a rövid távú gondolkodás
behatolt a média világába is, és ellehetetleníti annak informáló,
tudásintegráló, világképalkotó tevékenységét.
A tudomány nem a kiváltságosok szellemi fényűzése, hanem
hatalmas, az élet valamennyi ágába beleszövődő társadalmi
intézmény. Ezért sem szabad a tudományt kiragadni összefüggéseiből,
és így az élettől elkülönítve misztikussá tenni. Vallom, hogy
a tudományos kérdések és a rájuk adott válaszok igenis felfoghatók.
Nekünk, ismeretterjesztőknek az a feladatunk, hogy új formákkal
és új megközelítési módokkal egyre több néző előtt bizonyítsuk,
hogy nemcsak az lehet jó műsor, amely teljes kikapcsolódást
ígér, hanem az is, amely bekapcsol bennünket az emberiség
sorskérdéseinek és ezen belül a magunk szűkebb világának megértését
segítő gondolatokba.
A tudományos viták jó iskolái a demokráciának. Komoly kutató
ugyanis - bármilyen hévvel és szenvedéllyel adja elő a maga
nézetét - sohase gondolja, hogy másnak nem lehet igaza, s
egyedül ó tartja kezében a bölcsek kövét. A hév és a szenvedély
ahhoz kell, hogy az elmélet a képernyőn is átforrósodjon,
de a szerkesztőnek azt is tudnia kell, hogy ellenirányú szenvedélyek
is vannak, s azok is teret követelnek. A bölcsen kórusba font
sokhangúság nemcsak a kutatás vagy az ismeretterjesztés szempontjából
lehet tanulságos.
A XXI. Század fordulóján korunk társadalmának minden korábbinál
jelentősebb kihívásokkal kell szembenéznie. A XX. század második
felének információs forradalma új és új kifejezési és közlési
formák megjelenését eredményezte. Ezek közül is a televízió
lett a mindenki által elismerten legfontosabb médium. Az emberek
tíz és százmilliói a televízió segítségével lettek befolyásolhatók.
Hosszú évtizedek alatt kialakult a televízió sajátos arculata,
amely az akkori kornak megfelelő tartalmát és formáját hosszú
időn keresztül megőrizte. Mindannyian tanúi voltunk annak,
hogy a közelmúltban milyen politikai, hatalmi küzdelem folyt
a televízió feletti befolyás érvényesítéséért.
A modern ismeretterjesztés sikere azon múlik, hogy mennyire
ismeri fel és kapcsolja össze a tudományos aktualitásokat
az emberek mindennapi kérdéseivel és az össztársadalmi törekvésekkel.
Hiszen a tudomány eredményei, az új kutatások felfedezései
ma már csak akkor foglalkoztatják az embereket, ha közelről
érinti őket, ha valamely új ismeretlen jelenség hatol be az
életükbe.
Óriási mennyiségű műsor kerül a közönség elé, az alkotó munka
és a szakmai kontroll viszont egyre alacsonyabb színvonalú.
A törvények adta szankcionálás egymagában nem elegendő. Felelős
szakmai műhelyek kellenek, ahol kulturált, művelt, tehetséges
alkotók a tényleges választáshoz minőségi választékot tudnak
nyújtani a mindent elárasztó műsordömpingben. Ahhoz, hogy
ez megvalósulhasson, Magyarországnak mindenekelőtt audiovizuális
stratégiára lenne szüksége.
Alapkérésekre kell
választ adni ennek a stratégiának: |
- |
Tisztázni kell a magyar
audiovizuális politika viszonyát az általános tematikájú
(szporadikus) televízióhoz és a tematikus televíziókhoz;
továbbá a közszolgálatiság kritériumának belső tartalmaihoz. |
|
|
- |
Ki kell alakítani
az audiovizuális politika viszonyát a digitális technika
következtében létrejött új játékterekhez és a műsorszerkesztés
főbb követelményeihez; továbbá a hitelesség és a szakmai
minőség kritériumaihoz. |
|
A kidolgozandó audiovizuális stratégia legalapvetőbb kérdése,
hogy a kevés pénzünket mire fordítsuk. Hiszen ha a kevés
pénz abszolút többsége a műszaki infrastruktúra megteremtésére
megy el és nem a szellemi, művészi alkotásra, akkor baj
van. Nekünk energiánk és erőfeszítéseink többségét arra
kell fordítani, hogy ezekben az infrastruktúrákban mi áramoljon.
Az emberiség számára - ha nem akar szellemileg öngyilkos
lenni - szükség lesz valódi és az eljövendő századokban
is maradandó értékekre. Az értékek tudatos választása érdekében
össze kell fognia az értékközvetítőknek, az értékteremtőknek,
a média kutatóinak, az iskolának, a családnak és a törvényhozónak.
Maga a médiaszakember igenis felelősséggel tartozik azért,
hogy mit közvetít, miben vállal szerepet, esetleg cinkosságot!
Olyan korban élünk, amelyben - több más jellegzetes, nagy
globális kihívással egyetemben - a sokféle médium, legfőképpen
pedig az elektronikus tömegmédia kihívásaira választ kell
adni magának a közszolgálati televíziónak is.
A kihívás kétféle értelemben is érvényes. Azt jelenti,
hogy a tömegmédia az ismeretszerzésben, a nemes és üdítő
szórakozásban, az aktív politikai állampolgárrá válásban
eddig soha nem birtokolható lehetőséget kínál az embereknek.
De jelenti ez a kihívás azt is, hogy a tömegmédia fölhasználásával
bármely közösség megfertőzhető, manipulálható: ugyanis a
média elhanyagolhatja vagy éppen meghamisíthatja az ismereteket,
információkat, előnyben részesítheti az olcsó, nemtelen
és alantas szórakoztatást, manipulatív módon veszélyes politikai
indulatokat gerjeszthet, vagy éppen fásultságot, közönyt
válthat ki. Mindkét kihívásra fel kell készítenünk nézőinket,
segítenünk kell az életvitelük és a média adta kínálat egészséges
összehangolásában, tudatosítani kell a műsorok között történő
válogatás stratégiai fontosságát, és fel kell világosítani
nézőinket a médiából való ismeretszerzés sajátos módozatairól.
Fel kell vennünk a harcot az áltudományokkal és az irracionalizmussal,
amelyek ma a tudománnyal szemben elsöprő többségben jelennek
meg a magyar nyelvű televíziók képernyőjén. Olyan műsorokat
kell létrehozni, amelyek az ész, a tudomány érveit tudják
a mérleg másik serpenyőjébe helyezni. Természetesen el kell
kerülnünk az inkvizíciós hangvételt, józanul vitázó, érvekkel
és nem indulatokkal operáló műsorokat kell készítenünk.
A modern ismeretterjesztés sikere azon múlik, mennyire ismeri
fel és kapcsolja össze a tudományos eredményeket az emberek
mindennapi kérdéseivel és az össztársadalmi törekvésekkel.
Az egyetemes kultúra, a klasszikus műveltség és az ismeretterjesztés
természete nem túri el, hogy gondtalan idők játékszereként
kezeljük. A tudományterjesztők felelőssége kimondhatatlan.
Ezt próbálja - eddig példátlan összefogással - megvalósítani
a Mindentudás Egyeteme, ahol nemes szövetséget kötött a
mecénásként áldozatot vállaló tőke, a tudósvilág és a tömegtájékoztatás
médiumainak legjava.
|