Népszabadság - Haszán Zoltán
- 2006. október 31.
Tévéjátékkal és színházi közvetítésekkel nem különösebben
kényeztetik el a nézőket a televíziók. Ha nincs egyik sem,
akkor készüljön évente egy tucat színházi tévéjáték kortárs
magyar darabokból - jött a közös ötlet színészektől, drámaíróktól
és tévésektől. Hiába.
Nem ugyanaz az élmény, mint a nézőtéren ülni, de a színházat
kedvelők legalább a tévékben láthatnák a legjobbnak ítélt
12 kortárs magyar dráma feldolgozását. Valódi színészek kerülnének
a képernyőre. Mindez a tévéknek sem kerülne egy fillérjükbe
sem, közben a televíziósok értelmes munkához jutnának. Mostoha
sorsuk feletti kesergésükben erre a megoldásra jutottak a
Televíziós Művészek Társasága, a Drámaíró Kerekasztal és MASZK
Országos Színészegyesület képviselői, kitalálva a Várkonyi
Zoltán-pályázatot.
E szerint egy hattagú zsűri minden évben kiválasztana a műsoron
lévő, illetve újonnan bemutatott kortárs magyar drámák közül
egy tucatot. Ezeket nem klasszikus színházi közvetítéssel
rögzítenék, hanem az előadás helyszínén, azok díszletei között,
és a darabban játszó színészekkel vennék fel. Ezen vélhetően
senki sem "gazdagodna meg", hiszen a hagyományos
tévéjáték költségeinek a töredékéért, darabonként hétmillió
forintért vennének fel egy-egy alkotást. Cserébe a darab nem
csak a nézőtéren ülők emlékeiben maradna meg. (Csak öszszehasonlításul:
a szintén a színházi előadást feldolgozó A gyertyák csonkig
égnek 32 millió forintból készült el, tévéjáték és nem film
minőségben.) A tervek szerint hat-hat darabot az MTV, illetve
a Duna TV mutatna be. De a pénzt nem a tévék kapnák meg -
hogy el ne tűnjön a nagy kaszszában -, hanem a színházak,
amelyek dönthetnének, kivel akarnak forgatni.
A szakmai szervezetek képviselői ezzel a csomaggal mentek
el tárgyalni a közszolgálati műsorok anyagi támogatásáról
is döntő Országos Rádió- és Televízió Testület (ORTT) elnökéhez.
Ez még tavaly nyáron történt. Utóbb a szakmai szervezetek
képviselői úgy emlékeztek, hogy Kovács György elnök nyitott
volt a javaslatra, de jelezte, hogy a pályázatokról és a támogatásokról
nem ő dönt, hanem az ORTT valamennyi tagja. - Döntés hamarosan,
mindenesetre egy szavazatuk már van - idézte fel az egyik
résztvevő, Szőnyi G. Sándor Kovács szavait. A Televíziós Művészek
Társaságának egyik vezetője szerint hónapokkal később kaptak
egy levelet, hogy nagyon jó az ötletük, de sajnos nem tud
pénzt adni rá az ORTT.
Idén nyáron újra próbálkoztak, immár a Pécsi Országos Színházi
Találkozó támogatásával. A válasz hasonló volt a korábbihoz,
azzal a különbséggel, hogy az ORTT jelezte: időközben megjelent
egy pályázat a klasszikus színházi közvetítések támogatására,
hatvanmillió forintos kerettel.
Ez nem töltötte el örömmel a Várkonyi-pályázat kezdeményezőit,
hiszen teljesen más logikán alapul. A hatvanmillió forint
kétharmadát kereskedelmi tévén bemutatott előadások rögzítésére
különítették el. Valóban, volt már ilyesmire is példa, amikor
a TV 2 és az Új Színház korábbi szoros kapcsolata miatt egy-egy
darab ténylegesen a képernyőre került - vasárnap éjjel egykor.
Az ORTT ezt akarta elkerülni azzal, hogy a mostani pályázatban
előírta: a támogatott színházi közvetítés kezdési időpontja
nem lehet fél 11 után. Ez szigorú előírásnak minősülhetett,
mert a pályázatra egyetlen kereskedelmi tévé sem jelentkezett.
Így a 60 milliós keret kétharmadát nem is osztotta ki az ORTT.
A közszolgálatiaknak fennmaradó egyharmadon a Duna TV osztozott
a Hálózat TV-vel. Előbbi két darab közvetítésére 5 milliót,
utóbbi hétre 14 milliót kapott. A Magyar Televízió az egész
pályázatból kimaradt, mert tartozásai miatt nem jelentkezhetett.
A dolgok ilyen alakulását látva még egy kísérletet tettek
a szakmai szövetségek. Megkérték az ORTT-t, hogy a ki nem
osztott 40 millióból készüljön legalább hat tévéjáték. A válasz
elutasító volt.
Az érintettek csalódottak, a megvalósult pályázat félsiker,
de az ORTT elnöke szerint törvényi előírások miatt nem tehettek
mást. Kovács György úgy véli, az igenis eredmény, hogy végre
pályázatot írtak ki színházi közvetítések támogatására. Valóban
nem abban a formában, ahogyan azt a szakmai szervezetek szerették
volna, de erre ő nem is tett ígéretet. - Nem tudom, hogy miért
jobb, ha a klasszikus közvetítés helyett tévéjáték készül
egy darabból. Ráadásul a darab rögzítése olcsóbb is - mondta
Kovács. (Az ORTT-s pályázaton a Fanny Film Bt. kapta a legnagyobb
támogatást, kétszer hárommillió forintot a Honvéd Táncszínház
Ki népei vagytok? című kétrészes táncelőadásának rögzítésére.
Ez a Hálózat TV műsorát gazdagítja majd. A legkisebb összeg
a Donka Kábeltelevíziós Kft.-nek jutott, félmillió, Steiner
Béla: A hét betű című előadásnak rögzítésére, bemutatás szintén
a Hálózat TV-n.)
Kovács nem érti, hogyan ragadhatott bent a kereskedelmi tévéknek
elkülönített kétharmados összeg. Ezt az arányt egyébként törvény
írja elő. Az ORTT elnöke nem az országos kereskedelmi tévéket
hiányolja a jelentkezők közül, hanem a kisebb városi tévéket.
- Ahol pénzt osztanak, ott általában sorban állás van - állította
szembe általános tapasztalatait az ORTT elnöke a színházi
pályázattal. Mint mondta, a lehetőségre a pályázat kiírása
előtt két hónappal egy egri konferencián felhívta a színházigazgatók
figyelmét, mégsem éltek vele.
A megmaradt negyvenmillió forintot az ORTT szabadon felhasználhatja.
|