|
|
|
|
A REGIONÁLIS TELEVÍZIÓZÁSRÓL
Írta: Bubryák István
|
|
|
A tanulmány elé: |
|
1. |
Az Európai Unió legfontosabb
gazdasági - politikai - szervezeti egysége a régió.
Magyarország legfontosabb gazdasági - politikai - szervezeti
egysége rövidesen ugyancsak a régió. |
|
|
2. |
Európa országainak
többségében régiónként 1 közszolgálati rádió, 1 közszolgálati
televízió, 1 regionális hírügynökség és 1 vagy több regionális
napilap jelenti a regionális médiát. |
|
|
Magyarországon
kaotikusak a viszonyok, rádióstúdió több van mint régió,
televízió eggyel kevesebb, nincsenek regionális hírügynökségek
és regionális újságok.
|
|
A Magyar Televízió ma Európa egyik legkorszerűtlenebb szervezeti
felépítésű, legelavultabb technikával rendelkező, legszerényebb
költségvetésből dolgozó nemzeti televíziója, mely költségvetése
tekintetében kiszolgáltatott a mindenkori politikai akaratnak,
így függetlensége minden tekintetben megkérdőjelezhető. E
kijelentés azért került a tanulmány elé, mert ennek konzekvenciái
elsősorban a regionális televíziózásban jelennek meg.
A regionális televíziózás szervezeti felépítése még a Magyar
Televízión belül is a legcentralizáltabb, tehát a legkorszerűtlenebb,
technikai felszerelésük valószerűtlenül elavult, költségvetésükben
hagyományként érvényesül, hogy még belső elszámolásukban is
fele, vagy harmadáron készülnek ugyanazok a műsorok, mint
a központjukban. Műsoridejük töredéke a környező országok
regionális stúdiói által sugárzott műsoroknak. Így tökéletesen
felesleges fenntartásuk.
Mégis! Regionális televíziózásra szükség van. Nem csak azért,
mert Európa minden országában ez a nemzeti köztelevíziózás
alapegysége, nem csak azért, mert a médiatörvény, - bár létezésüket
csak megengedő módban és nem kötelezettségként említi, - olyan
feladatokat testál a köztelevízióra, melyek csak regionális
stúdiói révén valósíthatók meg, hanem azért, mert az Európai
Unió legfontosabb elve a szubszidiaritás
elve (ez esetben, hogy a döntések ott szülessenek,
ahol hatásuk jelentkezik) másként
nem érvényesülhet.
|
|
A tanulmány esszenciális
következtetése: |
|
A
Magyar Televíziónaka |
- |
saját tulajdonban
lévő, vagy általa bérelt ingatlanban működő, |
- |
meghatározó munkatársait
tekintve az MTV alkalmazásában álló, |
- |
területileg az ország
hét régióját lefedő, |
- |
azok székhelyein működő, |
- |
az MTV-n belül egymással
laza szövetséget alkotó, ám gazdaságilag, műsorszerkezetileg
szuverén, |
- |
a mindenkori székház
technikájával azonos módon felszerelt és azzal a legkorszerűbb
módon összekapcsolt, |
- |
nemzetiségi műsorokat
is koordináló, |
- |
a környező eurorégiók
célkitűzéseit is szolgáló, |
- |
regionális hírügynökségként
is működő, |
- |
a régió egyetemeivel
együttműködve képzési feladatokat is ellátó |
|
|
7 körzeti
stúdióra van szüksége, mégpedig:a
|
- |
Pécsett, |
- |
Szegeden, |
- |
Budapesten, |
- |
Miskolcon, |
- |
Debrecenben, |
- |
Győrben és |
- |
Székesfehérváron. |
a
|
Amelyek közül - amíg az MTV nem tér át a digitális
műsorszórásra - az első kettő kiemelt feladatokat,
az utóbbi öt alapfeladatokat lát el. A digitális sugárzásra
áttérés után mindegyik stúdió önálló kiemelt feladatot
lát el.
A regionális televíziók
létezésének további indokaihoz:
A Médiatörvény a MTV közszolgálati kötelezettségei
között számos olyan feladatot sorol fel, melyek elvégzése
nagyobb hatásfokkal és alaposabban történhet regionális
televíziók által, mint központilag.
|
|
23.§(4) A közszolgálati
műsorszolgáltató és a közműsor szolgáltató különös figyelmet
fordít: |
|
|
a) |
az egyetemes és a nemzeti
kulturális örökség értékeinek ápolására, a kulturális
sokszínűség érvényesülésére, |
|
|
|
(vajon a régiók kulturális
sokszínűségét meg tudja jeleníteni a közszolgálati televízió
az egy földi és egy műholdas csatornáján, amikor regionális
frekvencia nincs, az M1 bontható csak régiókra, de minden
közszolgálati kötelezettség erre a csatornára hárul, az
M2 pedig műholdas, amelyet még mindig csak az ország lakosságának
mintegy 60%-a láthat mindössze? Nem, nem és nem. E paragrafus
teljesítéséhez jelentősen emelni kell a regionális hatósugarú
adások számát és emelni kell a műholdas csatornán a regionális
stúdiókban készült, de országos érvényességű műsorszámok
számát!) |
|
|
b) |
a kiskorúak testi, lelki
és erkölcsi fejlődését, érdeklődését szolgáló, ismereteit
gazdagító műsorszámok bemutatására, |
|
|
|
(bár ez az országos
közszolgálati média eminens feladata, a regionális televíziók
megtalálják munkájukat, különösen akkor, ha bedolgozhatnak
az országos csatornára) |
|
|
c) |
a vallási és egyházi,
továbbá a nemzeti, etnikai és más kisebbségi kultúrák
értékeinek megjelenítésére, |
|
|
|
(könnyű belátni, hogy
egy majdani (digitális) regionális frekvencia esetén a
tömbben élő nemzetiségek és az általában hozzájuk kapcsolható
vallások tekintetében a minden vallás számára biztosított
kvótán felül fölösleges az országos adás, tökéletesen
elegendő a regionális hatósugarú is. Pl: a görög katolikusok
az Észak-alföldi régióban élnek, vagy román nemzetiségűek
szinte csak a Dél-alföldön, így a kötelezőkön kívül számukra
elég a regionális nyilvánosság. Vagy pl: Észak -Magyarországon
elenyésző a németajkúak száma, viszont jelentős a szlovák
lakosság, készüljenek hát nekik regionálisan elérhető
műsorok stb.) |
|
|
d) |
az életkoruk, testi,
szellemi és lelki állapotuk, társadalmi körülményeik következtében
súlyosan hátrányos helyzetű csoportok számára fontos információk
elérhetővé tételére, |
|
|
|
(e pont teljesítése
is elsősorban az országos média feladata, de, mint a b)
pontban írtuk, bedolgozással a regionális televíziók is
részt vállalhatnak a teljesítésben |
|
|
e) |
az ország különböző
területeinek társadalmi, gazdasági, kulturális életét
megjelenítő műsorszámok bemutatására |
|
|
|
(ezt a pontot kizárólag
regionális televízióin keresztül tudja teljesíteni a MTV.
A regionális stúdiók nélkül az országos program nem tudja
felmutatni az ország számára azokat az eseményeket amelyek
a régiókban történnek, ám országos érvényességűek. . Ez
a pont hatalmazza fel és teszi számára kötelezővé dokumentumfilmek,
színházi közvetítések, tévéjátékok készítését, arra, hogy
a régió értékeit bemutathassa az ország nyilvánosságának,
hogy az országos eseményeket leképezze a régió számára,
hogy tükrözze azokat a változásokat amelyek a régióban
végbemennek.) A helyi kulturális értékek őrzése és bemutatása
a regionális televíziók feltáró és bemutató tevékenysége
nélkül nem megoldott. Nincs idő szórakoztatásra, oktatásra,
sportközvetítésre. Nem tud nemzetközi tevékenységet folytatni,
nem tudja ápolni határon átnyúló kapcsolatait. A regionális
televíziózást ismerő hazai és külföldi szakemberek előtt
világos, hogy ennek mai, magyarországi megvalósítási formája
csak amolyan pszeudo-regionalitás, amely az Európai Unió
többi országában megszokottal nem harmonizál, így elfogadhatatlan.
Mindemellett még a magyarországi törvényekkel is szembe
megy, nem teljesíti annak elvárásait. |
|
|
Részletek a MTV Közszolgálati Műsorszolgáltatási
Szabályzatából (KMSZ):
"6/a. A helyi társadalmak
önazonosságának erősítése, továbbá közszolgáltató feladatainak
a
helyi nézői igényekhez jobban igazodó, takarékosabb ellátása
érdekében az MTV Rt.
Körzeti (regionális) műsorszolgáltatást végez.
|
/b.
A körzeti műsorszolgáltatás feladatai:a |
|
|
- |
tájékoztatja a vételkörzet
lakosságát az őket közvetlenül érintő ügyekről, |
- |
bemutatja a helyi
társadalom politikai, gazdasági, kulturális és sporttevékenységét, |
- |
fokozott figyelmet
fordít a hagyományőrzés helyi formáinak és sajátosságainak,
továbbá a helytörténet emlékeinek, dokumentumainak bemutatására, |
- |
bemutatja az adott
régió természeti és kulturális adottságait és értékeit,
utal a régió szempontjából fontos történelmi összefüggésekre,
ismerteti a mindennapi élettel összefüggő azon tényeket
és eseményeket, melyek közérdeklődésre tarthatnak számot, |
- |
megjeleníti a helyi
közügyekben kialakuló nézetek, vélemények sokféleségét,
különös tekintettel az önkormányzatok, a politikai pártok,
a civil szervezetek és a lakossági csoportok véleményére, |
- |
rendszeresen bemutatja
az adott régiót az országos műsorokban, fokozottan elősegíti
az adott régióval kapcsolatos országos jelentőségű aktuális
hírek, információk központi megjelenítését, |
- |
bekapcsolódik az országos
és európai regionális televíziós együttműködési rendszerekbe. |
|
|
/c. A körzeti műsorszolgáltatás
feladatait az MTV Rt. Adóhálózati és műsorszerkezeti megoldások
útján látja el, elősegíti a körzeti stúdiók és sugárzási lehetőségeik
kialakítását és továbbfejlesztését.
/d. Bemutatja a régió
területén élő nemzeti és etnikai kisebbségi csoportok életét,
számukra fórumot biztosít,
/e. A kisebbségeket érintő
műsorok esetében különösen fontos a regionális szerkesztőségekkel
történő együttműködés és a közös műsorkészítés.
Pontosan látható, hogy a mai Magyar Televízió a saját Közszolgálati
Műsorszolgáltatási szabályzatának (KMSZ) sem tesz eleget.
Nem is tehet. Napi 3x 8-10 perces híradóban, heti 1 db. 50
perces regionális magazinban, nemzetiségenként heti 1x 25
perces nemzeti nyelven sugárzott műsorban és nagyon kevés,
rendszertelenül igényelt "bedolgozásban" nem lehet
eleget tenni a fenti sokoldalú elvárásnak.
A regionális televíziók felépítése:
Regionális stúdiók harminc éve működnek, de ezt a műsorkészítői
hálózatot ennyi idő alatt sem sikerült teljessé tenni a Magyar
Televízió keretein belül. Lehetett vele dicsekedni, vagy éppen
könnyű kézzel beírni a költség és létszámleépítési tervek
közé, de a gazdaságos hasznosításhoz szükséges feltételrendszer
sohasem valósult meg.
Mint ismert, ma a regionális televíziók helyének, tulajdonosi
körének, technikai jellemzőinek tekintetében legalábbis eklektikusak
a viszonyok. Ha elfogadjuk azt az alapelvet, hogy annyi regionális
televízió legyen, amennyi régió van, ezek a regionális televíziók
legyenek mind a Rt. tulajdonában, és ezek a televíziók mind
a régiók központjaiban kapjanak helyet, akkor sem lehet ezeket
a televíziókat egyformán terhelni, hisz fejlődésük annyira
egyenetlen, társadalmi beágyazottságuk annyira különböző,
technikailag annyira sokfélék, hogy indokolt az elvégzendő
feladatok tekintetében is különbséget tenni.
Meg kell határozni azt a szakmai, technikai és műsormennyiségi
minimumot, amelyet mindegyik stúdiónak üzembiztosan kell teljesíteni,
mert nélkülük a régiók érdekei sérülnek. Ennek a minimumnak,-
nevezzük ezentúl alapfeladatnak-
sugárzási helye a nemzeti főadó, az MTV 1, mert földi frekvenciája
lévén, sugárzása régiók szerint csak ennek bontható.
Ez az alapfeladat pedig,- a jelenlegi műsorstruktúrát alapul
véve -a napszakok szerinti három
híradó (reggeli, déli és esti), valamint heti
két háttér magazinműsor (egy aktuális közéleti és egy
kulturális) elkészítése. Természetesen ez nem jelenti azt,
hogy ezen felül nem készíthetnek műsorokat, melyeket a MTV
valamelyik programján elhelyezhetnek, ám azok nem a kötelező
penzumot jelentik, hanem a lehetségest. (Kívánatos is lenne
a nagyobb műsorkészítési ambíció, mert a digitális sugárzással
beköszöntő frekvenciabőség elsősorban a regionális televíziókat
állítja megnövelt követelmények elé.
Kiemelt feladatokat ellátó stúdiók:a
Dél-dunántúli régió
Pécs
Dél-alföldi régió
Szeged
Az alapfeladatokon felüli többi- a médiatörvényben is előírt-
feladat elvégzésére jelenleg csak két stúdió, a pécsi és a
szegedi képes. Képességüket dokumentálja és igazolja elsősorban
a múltjuk. Mindkét televízió- működésük más-más szakában-
igen jelentős dokumentumműhely volt. Ugyancsak más-más időszakukban,
jelentős művészeti, színházi, zenei műsorokat készítő műhelyek
voltak. Mindkét televízió kitűnő kapcsolatokat épített ki
a szomszéd országok regionális televízióival és az Európai
Regionális Televíziók Szövetségével (Circom Regional), mely
kapcsolatok közös műsorokban, műsorsorozatokban is megnyilvánultak.
Mindkét televízió társadalmi beágyazottsága, nézői elfogadottsága
kiváló volt, körzetükben szakmai, társadalmi, kulturális tényezők
voltak, mely szerep visszaállítása ma még lehetséges, később,
talán már nem.
A két stúdió technikai felszereltségben is hasonló, bírja
a nagyobb igénybevételt. Mindkettő rendelkezik akár kisebb
tévéjátékok felvételére is alkalmas stúdióval, külső helyszíni
felvételeket és közvetítéseket megoldó közvetítőkocsikkal,
és a saját egykori felvételeiket őrző archívummal.
l./ Mindkét stúdió önálló,
teljes technológiát hordozó székházzal rendelkezik, amelyek
alkalmasak regionális szerkesztőségek és a nemzetiségi műsorkészítő
műhelyek kényelmes elhelyezésére.
2./ Fejlett, komponens,
ill. digitális technikával felszerelt 120-160 négyzetméteres
stúdióik vannak.
3./ Komoly, egyidejűleg
több műsor gyártására alkalmas utómunka rendszerek állnak
rendelkezésre. Az adás-lebonyolítás függetlenné tehető az
utómunka, szinkronstúdió rendszerektől. (Ez a technikai park
ma már komoly modernizálásra szorul)
4./ Mindkét stúdió önálló
közvetítőkocsival rendelkezik, ami lehetővé teszi, hogy az
ország mindkét felében a regionális stúdiók körzetében előforduló
helyszíni közvetítés, vagy rögzítési igényeket kiszolgálják.
Természetesen ezek a közvetítő kocsik szükség esetén az országos
program igényeit is kiszolgálhatják. (A szegedi kocsi erkölcsileg
és technikailag is elavult, ma már szinte alig vesz részt
a munkában.)
5./ A két kiemelt regionális
központban megtalálhatóak a mikrohullámú összeköttetés lehetőségei
épp úgy, mint az optikai jeltovábbítás eszközei. Ezek zárt
összeköttetésben vannak az országos hálózattal rendelkező
Antenna Hungária, MATÁV, illetve MTV központokkal. Kiépült
az állandó 34Mb/s-os digitális optikai összeköttetés a Szabadság
tér és a két stúdió között, így nem kell az anyagokat szállítani,
a stúdiókból közvetlenül juttathatók adásba. Összekapcsolódott
az MTV Intranet hálózata az Integrált Vállalatirányítási rendszer,
valamint a tudósítói négyhuzalos is. Megtörtént a telefonközpontok
összekapcsolása, a vidéki stúdiók és Budapest mellékállomásként
hívhatók. Ezeknek az összeköttetéseknek köszönhetően a két
központ alkalmas arra, hogy a nap bármely szakában a városi
televíziótól érkező műsorokat fogadja, ezeket csoportosítsa
és továbbítsa. A beérkezett műsoroknak a jelentős részét felhasználhatja
a regionális műsorkészítés során. Az országos érdeklődésre
számot tartó anyagokat továbbíthatja a központi televízió
felé.
6./ Ezek a regionális
központok a centralizáló szerepük mellett a jelenleg rendelkezésre
álló technikai eszközeikkel 8-9 óra napi műsorgyártásra képesek.
Területüktől függően 14-20 városi televízió műsorát képesek
integrálni az országos, illetve a regionális csatornába.
7./ A körzeti televíziózás
sajátossága, hogy nagy területen, több megyében kell adott
esetben műsorfeladatot végezni. Ehhez a feladathoz komoly
járműpark szükséges. A pécsi és a szegedi körzeti stúdióban
a műsorgyártás minden fázisához, a helyszíni riportkészítéstől
a színházi felvételeken át a sportközvetítésekig, rendelkezésre
állnak (álltak) azok az elektronikus technikával beépített
járművek, amelyek azonos időben több helyen is lehetővé teszik
riportok és teljes műsorok rögzítését. (Döntés kérdése visszaadásuk)
8./ Ezek a stúdiók könnyen
válhatnának egyes televíziós műsorkészítő helyek gyártóbázisává,
akár úgy, hogy bizonyos speciális feladatok végzését kapják
(pl.: szinkronizálás, stúdiómunka stb.), akár úgy, hogy komplex
feladatot látnak el (pl.: egy teljes film legyártása.) Szomorú,
hogy a Szegeden 2005-ben megépített új szinkronstúdió mindössze
egy (1) filmet szinkronizált, január óta nem kapott munkát.
|
Emberi, technikai igények
a két, kiemelt stúdió esetében: |
- |
stúdiómenedzsment |
- |
Hír, aktuális szerkesztőség |
- |
Háttérműsorok szerkesztőségei |
- |
Film, tudomány, kultúra
műsorai |
- |
Nemzetiségi szerkesztőségek
nemzetiségenként |
- |
Műszakiak 10-15 |
- |
Adminisztráció |
|
Alapvető
műszaki igény:a
|
- |
1 nagy, összetett
műsorok készítésére alkalmas stúdió |
- |
1 hírstúdió |
- |
1 hangstúdió 5 kamera,
ill. nemzetiségi műsoronként még egy kamera |
- |
4 montírozó |
- |
1 közvetítő kocsi |
a
|
Az alapvető műszaki igények közétartozik
természetesen a szükséges világítási és hangtechnikai
berendezések telepítése is. Ha valamelyik stúdió alkalmas
bizonyos más televíziós feladatok elvégzésére (mint
pl. Szeged a szinkronizálásra), annak emberi és műszaki
feltételeit a felsorolt igényeken felül kell teljesíteni.
|
|
|
Alapfeladatokat ellátó regionális
stúdiók:a
Központi régió
Budapest: műsorainak készítésére
a Szabadság téri teljes eszközbázis a rendelkezésére áll.
Ugyanakkor elkülönített kapacitásként a Televíziózással Budapestért
Alapítvány biztosít két DVCAM ENG kamerát és két utómunka
egységet a Regionális Híradó részére.
Észak-magyarországi régió
Miskolc: a berendezések magas
kora és rendkívül rossz állaga kényszerítette ki a kamerák
és az utómunka-rendszerek cseréjét. Új helyszínen, új felszereléssel
folytatódik a munka.
Észak-alföldi régió
Debrecen: bérelt eszközparkkal,
szerződéses keretek közt történik a műsorkészítés, állandósult
vitákkal, drágán.
Nyugat-magyarországi régió
Sopron: bérelt eszközpark
és ugyancsak külső szerződéses partner ugyancsak drágán, de
viták nélkül. Sopron nem régióközpont, minden tekintetben
indokolatlan ott regionális stúdiót üzemeltetni. Győr
a kijelölt új helyszín, saját technikával, bérelt épületben.
Közép-dunántúli régió
Székesfehérvár(?): Veszprém,
Komárom-Esztergom és Fejér megyék nem rendelkeznek a Magyar
Televízió Rt. által működtetett, vagy annak tulajdonában lévő,
földfelszíni sugárzással bíró televízióval, bár, ha frekvenciát
kapna, létrejöhetne ez a televízió is, mert a kabhegyi adóról
osztott antenna segítségével műszakilag megoldható lenne ennek
a régiónak a besugárzása is. (Nem beszélve arról, hogy nyaranta
akár a speciális üdülési igényeket kielégítendő Balaton tévéként
is működhetne. Az adó a teljes területet lefedi.)
Jelenleg ebben a régióban több városi televízió összekapcsolásával
működik egy regionális jellegű tévé, amely szívesen vallaná
magát a MTV regionális televíziójának is, ám addig, amíg csak
kábelen terjeszthetik műsorukat és földfelszíni sugárzásra
nincs módjuk, ill. a meglévő helyi frekvencián a saját műsorukat
kötelesek sugározni, addig hiú remény az MTV részének érezni
magát. Az MTV Rt. ugyanis a médiatörvény több pontját is megsértené
azzal, ha egy kábeltelevíziós hálózatot részévé beemelne,
vagy azok műsorterjesztési lehetőségeit sajátjaként használná,
mindjárt pl.: 85 § (3), 90 § (2), 132 § (3) paragrafusokat.
Egyébként négy televízió, vagy öt televízió, vagy tíz televízió
összekapcsolása még nem regionális televízió, hanem négy,
öt, tíz városi televízió közös műsora. A régióban gondolkodás
lenne a lényeg, az egység vagy különbség látása és láttatása.
Természetesen a fenti eszmefuttatás csak akkor érvényes,
ha valóban létrejön ez a régió. Ugyanis elképzelhető, hogy
egy másik koncepció győz, mely jelentősen megnöveli a Közép-Magyarországi
Régió területét, "odacsatolja" Fejér és Komárom-Esztergom
megyéket. Ebben az esetben a Magyar Televíziónak nincs különös
tennivalója, marad a hat stúdió. (Az egész koncepcióra érvényes
ugyanis az a megállapítás: ahány régió jön létre, annyi regionális
televízió szükségeltetik.)
A székesfehérvári ajánlkozás ellenére célszerű a Magyar Televíziónak
e régióban is önálló, saját stúdióban gondolkoznia.
|
Emberi, technikai
igények a csak az alapfeladatot ellátó stúdiók esetében:
|
- |
stúdiómenedzsment |
- |
Hír, aktuális szerkesztőség
|
- |
Háttérműsorok szerkesztősége |
- |
Műszaki személyzet
|
- |
Adminisztráció |
|
Alapvető
műszaki igény:a
|
- |
1 kis alapterületű
stúdió (alkalmas hírolvasásra és 2-3 fő beszélgető helyszínéül) |
- |
3 mobil kamera |
- |
1 hangstúdió |
- |
2 montírozó |
|
|
A stúdiók
helye az MTV Rt. struktúrájában:
Önálló, saját tulajdonú egységek, melyek egymással laza "konföderációban"
vannak. Önállóságuk a kötelező feladatokon túl érvényes műsorpolitikai-
műsorszerkesztési, gazdasági, személyügyi és külkapcsolati
területen is.
A feladatok mennyiségének ezen a fokán a "direkt utasításos"
módszer, a "föderatív egységes államként" történő
megjelenés már nem tartható, mindegyik stúdió annyit teljesít
amennyit vállal, annyit vállal amennyit bír, minőségének egy
mércéje van: jól.
Anyagiak terén normatív ellátásban részesülnek, kivéve a
beruházási, fejlesztési, épületfenntartási és szociálpolitikai
költségeket.
|
- |
Normatív alapon, legyártott
műsorperc alapján kapják a pénzt, |
- |
Önállóan hasznosítják
a reklámidőt, |
- |
Önálló a szponzorációs
tevékenységük, |
- |
Önálló a vállalkozói
tevékenységük (DVD kiadás, reklám, referenciafilm) |
- |
speciális tevékenységek
(szinkronizálás) |
- |
bedolgozások más műsorokba |
- |
bérbeadások (más tv-társaságoknak,
pl. a stúdiót), |
- |
részvétel nemzetközi
műsorokban, |
- |
részvétel pályázatokon, |
|
|
E koncepció megvalósulása esetén kiszámíthatóvá
és tervezhetővé válik a regionális tevékenység, a finanszírozási
azonosság versenyhelyzetet szül, létrejöhet bizonyos műsorkészítői
specializáció, és szerepet, feladatot, felelősséget kap a helyi
vezetés. |
|
A saját tulajdonú stúdió
indokai: |
- |
olcsóbb, |
- |
szakszerűbb, |
- |
ellenőrizhető és kötelezhető, |
- |
politikailag független, |
- |
tradícionális érték,
szellemi tőke. Az MTV Rt. televíziós személyiségeinek
nevelőhelye |
|
Nagyon fontos, hogy ne csak a regionális átszervezést végrehajtó
(Magyar Televízió Rt) igyekezzen megfelelni a területfejlesztési
terveknek (hét régiós felosztás), hanem az is fontos, ezek
a tervek is számoljanak a regionális televíziókkal, mint a
regionális intézményrendszer részével.
További fontos követelmény, hogy a Nemzeti Fejlesztési Tervnek
tartalmaznia kell a regionális televíziók létrehozásának ill.
fenntartásának szándékát, annak minden anyagi konzekvenciájával
együtt, értjük ez alatt a televíziók elhelyezését éppúgy,
mint az adóhálózat kiépítését.
A magyarországi médiaviszonyok kialakításakor indokolatlan
kettéválasztani és másként meghatározni a közszolgálati televíziózás
feltételrendszerét és másként a közszolgálati rádiózásét.
Magyarországon 9 körzeti rádió stúdió működik, s e stúdiók
mindegyikének van regionális önálló frekvenciája. Ez adott
alapot arra, hogy a jobbára megyei jellegű műsorok készítéséről
áttérjenek a regionális jellegű műsortípusra.
Ezeken az önálló frekvenciákon átlagban napi 5-6 óra közötti
önálló gyártású műsort sugároznak. Ez azt jelenti, hogy a
magyarországi közszolgálati regionális rádiók naponta 45-50
óra műsort készítenek. E számok között az a tény is meghúzódik,
hogy míg a három közszolgálati főadó naponta összességében
maximum 60 óra műsort ad, addig a közszolgálati regionális
rádiók sugárzásának összessége ugyanennyi.
Történeti visszapillantás és némi jövőkép
Bármilyen furcsán is hangzik, egy 1971-és MSZMP Központi
Bizottsági Határozat alapozta meg a regionális stúdiók indulását.
A kiváltó ok pedig az volt, hogy a 60-as évek végén és a 70-es
évek elején az európai nemzeti közszolgálati televíziók létrehozták
regionális stúdióikat és egész Európában kialakult a regionális
közszolgálati stúdiók rendszere.
Két megoldás közül választottak az európai országok. Az egyik
megoldás stúdiókat hozott létre, ám hozzá sugárzási rendszert,
azaz regionális frekvenciát nem biztosított, a sugárzás az
országos televíziók központi frekvenciáin történt. A másik
megoldás szerint, ha létrehoztak egy regionális stúdiót hozzá
körzeti frekvenciát is biztosítottak, s a továbbiakban az
adott stúdió a központi műsorokba történő "bedolgozás"
mellett az adott körzetnek is sugározhatott. Ez utóbbi megoldás
volt Európában az elterjedtebb és azok az országok is, amelyek
az előbbi módszert választották, később áttértek az önálló
frekvencián történő sugárzásra.
Magyarország természetesen a regionális frekvenciák nélküli
formát választotta, amin nem kell csodálkozni, hisz a hírek,
információk központosítása (a kézivezérlés) csak így volt
lehetséges, így aztán 1976. november 26-án Szeged és Pécs
kellő felügyelet mellett megkezdte a műsorkészítést. A koncepció
nemcsak e két stúdió létrehozásával számolt, ám anyagiak híján
a tervezett másik három stúdió akkor nem alakult meg. Ezek
majd 15-20 év késéssel, már a rendszerváltás táján jöttek
létre.
A regionális frekvenciákon történő sugárzás ideája a múlté.
Ma, 2006-ban már nem érdemes ezt követelni, különös tekintettel
arra a tényre, hogy Európa, és így Magyarország is, 2012-re
átáll a digitális sugárzásra. Az ez év tavaszi nemzetközi
frekvencia-tanácskozásokon Magyarország megkapta azt a multiplex-számot
amely a közszolgálati televíziózás lehetőségeinek jelentős
mennyiségi növelését segítheti elő (7multiplex, egyenként
4-6 frekvenciával). Egyetlen multiplex megoldhatja a regionális
televíziók önálló jelentkezésének kínzó problémáját.
M2 és a regionális adások összekapcsolása
A médiatörvény bírálói a törvény egyik legnagyobb hibájának
tartják, hogy a törvényalkotó a Magyarországon akkor még ismeretlen
kereskedelmi televíziózás tapasztalatainak objektív elemzési
lehetősége nélkül olyan helyzetbe hozta a közszolgálati televíziózást,
hogy annak csak gazdasági ellehetetlenülés, nézőszám csökkenés,
tekintélyvesztés lehetett a vége. Nemcsak a reklámidő-korlátozás,
valamint a támogatói lehetőségek körének jelentős csökkentése
okozott hátrányos helyzetet, hanem az egész közszolgálatiság
került veszélybe azáltal, hogy a három országos földfelszíni
frekvencia közül kettőt magánkézbe adtak. Kereskedelmi csatornává
válhattak szinte szabad műsorszerkezettel, reklámozási és
támogatási lehetőségekkel.
Ugyanakkor, - mint azt már más helyen is írtuk- az egyetlen
földi csatornára hárult minden közszolgálati feladat, mert
a másik közszolgálati program műholdra lett "száműzve",
melynek elérhetősége igen korlátozott.
Ezért érdemes megvizsgálni, van-e komoly műszaki akadálya
annak, hogy az M2 programjának sugárzását a műholdas terjesztés
mellett lehozzák földi digitális frekvenciákra is, mégpedig
a regionális stúdiók majdani digitális frekvenciáira és azokban
az időpontokban, amikor egyébként a regionális műsorsugárzás
szünetel. (Mint írtuk, a regionális stúdiók különösen az első
időkben nem lesznek képesek egyforma mennyiségű műsort produkálni,
ezt a különbséget egyenlítené ki ez a megoldás. Ugyanakkor
jelentősen javulna az M2 nézettsége, jelentős közszolgálati
feladatmennyiséget átvállalhatna az MTV 1-től, rendszerezhetőbbé
és versenyképesebbé téve annak programját.
Megjegyzendő, a fenti eljárás nem sértené a médiatörvényt,
mert a törvény nem kizárólag egy földi, hanem egy földi és
egy másodikként meghatározott műsorszolgáltatási lehetőséget
ír elő, melynek módjáról az ORTT dönt. Akkor a műholdas terjesztés
mellett döntött. Most dönthet a földi sugárzás mellett is.
Arra azért vigyázni kell, hogy "a forradalom ne falja
fel a saját gyermekeit", tehát a regionális műsorokat
ne szorítsák ki a multiplexekből a M2 műsorai, ne kopjanak
el, ezért ki kell mondani: "a digitális regionális frekvenciákon
regionális műsorok készülnek, az M2 csak választékbővítő lehet.
Régiók és a regionális tévék
Gyökeresen megváltozik a regionális televíziók helyzete,
szerepe a választott régiók létrejötte után.
A Magyar Televízió továbbra is megmarad fő tulajdonosként,
normatív módon juttatva a pénzt azokra a közszolgálati műsorokra,
melyek elkészítése kötelező (híradók, közéleti és kulturális
magazinok, nemzetiségi műsorok, dokumentum és riportfilmek,
belső alkalmi megrendelések), stb. Nyilvánvaló, hogy a megalakuló
régiók a saját költségvetésükből, különböző fejlesztési és
fenntartási alapjaikból ugyancsak támogatják a regionális
televíziót, már csak azért is, mert mint a regionális intézményrendszer
része, valóban regionális feladatokat old meg (különféle regionális
érvényességű sport, kulturális, tudományos és zenei műsorok
televíziós közvetítése, regionális gazdasági és szakpolitikai
műsorok készítése, vallási, hitéleti műsorok sugárzása, fikciós
műsorok készítése, távoktatás, válogatások a helyi televíziók
műsoraiból).
Külön kell foglalkozni a reklámbevételekkel, amelyekkel csak
a közszolgálati szabályok adta lehetőségek keretei között
lehet kalkulálni. A regionális erejű és érdekeltségű hirdetők
képernyőre kerülése a legfontosabb. Mivel még nincs igazi
régió és nincs igazi regionális televízió sem, nem lehet jelentős
regionális reklám sem. A mai hirdető vagy országos hírverést
akar, vagy helyit. Nincsenek regionális intézmények, nincs
regionális reklám. Majd csak a választott régiók megalakulása
után.
|
Az önálló digitális
frekvencián sugárzó önálló regionális televízió pénzügyi
forrásai tehát a következők: |
a) |
MTV RT, |
b) |
Európai Unió |
c) |
Régiók |
d) |
Műsorkészítési pályázatok,
alapítványok |
e) |
Vállalkozások |
f) |
Reklámok |
g) |
Szolgáltatások |
|
|
A helyi televíziós műsorok integrálása
Magyarországon már majdnem teljesnek mondható a városi televíziók
rendszere. Gyakran elhangzó vád részükről, hogy a Magyar Televízió
nem tart igényt anyagaikra, előlük az országos nyilvánosság
elzárt.
Ezt a problémát a regionális televízióknak kell megoldani.
A városi televíziók fontos anyagai, amelyek valójában országos
érdeklődésre számot tarthatnak, adásba kerülhetnek a Magyar
Televízió országos adásaiban. Azok az információk, azok az
elkészített műsorok, programok, amelyek egy teljes ország
nyilvánosságát nem érdekelhetik, de többek, mint egy adott
település belügye, a regionális stúdiók műsoraiban jut adásba.
Így kialakul a valóságos háromszintű televíziózás:
l./ Helyi
televíziók: helyi érvényességű információkkal, hírekkel,
műsorokkal,
2./ Regionális
televíziók: a helyi információk integrálásával, azok
számára keretműsorok biztosításával, valamint regionális vonatkozású
hírekkel, információkkal, műsorokkal,
3./ Országos
televízió: a regionális televíziótól kapott helyi,
valamint regionális hírekkel, információkkal, műsorokkal és
országos érvényességű hírekkel, információkkal, műsorokkal.
Ezáltal a valódi hír nem vész el, eljut a célzott nézőréteghez.
Regionális televíziók és kiköltözés a
központi épületből
Sajtóértesülések szerint egy év múlva, július 1.-én ki kell
költöznie a Magyar Televíziónak a Szabadság téri épületéből.
Jóval kisebb helyen, jóval kisebb technikai parkkal kell ugyanazt
a műsormennyiséget produkálni. Kénytelen lesz a MTV külső
produceri irodákat igénybe venni,- nagyon drágán. A regionális
televíziók számtalan műsor elkészítését tudják átvállalni,
vagy azok készítésébe besegíteni akár úgy, hogy teljes egészében
ott készül a műsor, akár úgy is, hogy csak a legfontosabb
alkotók, az "emblematikus figurák" utaznak vidékre
a műsorért, akár úgy is, hogy a stúdiók bedolgoznak a Budapesten
készülő műsorokba. (Önök kérték, Telesport, Vallási műsorok,
Válaszd a tudást!, Tudásakadémia, Delta, stb). Sok pénz spórolható
meg és ez jó indok arra, hogy ha ezzel a kényszer szülte megoldással
is, de elinduljon a nagyüzemi műsorgyártás vidéken is és a
regionális televíziók létezésük során először valóban fontos,
felnőttként kezelt és megbecsült részesei legyenek a közszolgálati
műsorszolgáltatásnak.
Szeged, 2006 július 9.
Bubryák István
producer
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|