Szemleinterjú
Németh Gábor Péterrel a "Végállomások" című film
rendezőjével
- Miért ezt a filmet csináltad
meg, mi izgatott benne?
Az alaphelyzet eleve megdöbbentett, és kíváncsi voltam arra,
hogyan lehetséges az, hogy huszonöt ember tíz évvel a boszniai
háború után miért nem tud visszatérni hazájába. Kinek kellene
lépni az ügyükben, hogy ezek az emberek, akiket egy frontvonalon
lévő elmeszociális intézetből menekítettek ki, hazamehessenek.
- Hogyan állt össze a stáb és a
film anyagi háttere?
Pályáztunk mindenhova, ahová egy dokumentumfilmmel lehet.
A stáb pedig állandó. Horkai Gábor, Németh Viktor és Gulyás
Ákos operatőrökkel több közös munkánk volt. Féjja Balázs is
állandó munkatárs. Talán Kriza Bori szociológus az, kivel
először dolgoztunk együtt. Ő szerkesztőként segítette a munkánkat.
Valamint megemlíteném Szőke Szabolcs zeneszerzőt, aki különleges
érzékenységgel komponált muzsikát a filmhez, és ezt a fantasztikus
EKTAR zenekar játszotta el.
- Mi tette emlékezetessé a forgatást?
(egy anekdota)
Talán amikor először mentünk volna Boszniába. Mindent előkészítettünk,
leszerveztünk, egyeztettünk a nagykövetséggel, konzullal.
Majd a határon kiderült, hogy csak egy dolgot felejtettünk
el: (nem a kamerát, bár az is vicces lett volna ), hanem a
vízumot. Ugyanis még egy évvel ezelőtt ki kellett váltani
azt magyar állampolgároknak. (De azt is csak a nyári szezon,
azaz november 15. után, és mi november 16-án indultunk). Ott
áltunk a horvát-bosnyák határon, húsz kilométerre az egyik
szereplőnktől, és mindenki kapott egy pecsétes papírt, hogy
nem léphetünk be Bosznia-Hercegovina területére egy hónapig.
Pécsett aztán megpróbáltuk elfelejteni ezt a kis malőrt.
- A 2005-ös év pénzügyi megszorításai
milyen hatással voltak a filmed elkészítésére?
Fájt néha a bizalmatlanság a támogatók részéről, illetve a
határidő szentírás-szerű betartásának kényszere. Aki csinált
már dokumentumfilmet, az tudja, hogy nem mindig akkor történnek
a fontos dolgok, mint amikor el kell számolni, és le kell
adni a filmet. Ezért saját pénzből kellett állni az utolsó
forgatást Szarajevóban, 2005. november 12-14-ig.
|
NÉMETH GÁBOR PÉTER (1972)
FILMEK
Édes otthon 1999.
Ki tud többet Kádár Jánosról
- Vetélkedő Kazincbarcikán 2000.
Másik Magyar Válogatott
(film a Magyar Cigány fociválogatottról) 2001.
Világbajnok dokumentumfilm
2002.
Elszakítva dokumentumfilm
2002.
Gyertyaláng dokumentumfilm
2003.
A Fekete portré Fekete János
bankárról 2004.
Végállomások dokumentumfilm
2005
Az 1999. évi Egyetemisták és Főiskolások Nemzetközi filmszemléjén,
az Érintőn, Édes otthon című
filmem a legjobb dokumentumfilm díját kapta.
A 31. Magyar Filmszemlén a versenyben szereplő Pol
Pot megye punkjai című film riportere, és Kövessy Róbert
mellett társrendezője voltam.
A 34. Magyar Filmszemlén Világbajnok
című filmem versenyfilm volt a dokumentumfilm kategóriában.
Ugyanez a film a 2003 -as Mediawave
- Fényírók fesztiválján a legjobb video dokumentumfilm
díját kapta.
A 35.Magyar Filmszemlén Elszakítva
című filmem vesenyfilm volt dokumentumfilm kategóriában.
Gyertyaláng című munkám
bekerült a 2004. Mediawave-Fényírók fesztiváljának nemzetközi
versenyprogramjába.
A 36. Magyar Filmszemlén A Fekete
című portréfilm versenyben volt dokumentumfilm kategóriában.
Legutóbb a Végállomások
című filmet készítettem el, mely a délszláv háború alatt Magyarországra
került boszniai kisváros elmeosztályának ápoltjainak hányatott
sorsát mutatja be.
|